loading

Astrid en Jules: doe het niet!

Primaire tabs

04 december, 2015

Astrid en Jules: doe het niet!

Als je niet tegen kritiek kan moet je niet in de reclame gaan werken. Reviews door je collega’s en presentaties aan klanten zijn vaak pijnlijk. Voor gevoelige zielen zelfs traumatisch. Die beoordelingen gaan de hele dag door. Iedereen die de kamer inkomt van een creatief denkt dat hij zijn of haar mening moet geven. En dan die arme accountmanager! Die krijgt klappen aan twee kanten, de klant snapt niet hoe hij die campagne in vredesnaam durft te presenteren, de creatief is woest dat hij hem niet verkocht heeft.

Als je geen dienstverlener bent moet je niet in de reclame gaan werken. Ik ben er vaak getuige van geweest dat een adverteerder overstapt, maar ik heb zelden meegemaakt dat het een succes werd. Andersom wel. Dienstverlenen (lelijk werkwoord) betekent dat je je beseft, tot in de poriën van je kleine teen, dat wie betaalt bepaalt. Logisch? Zeker, maar het is weinigen gegeven om zijn waarheid in te wisselen voor de waarheid van de ander, zonder gefrustreerd en diep ongelukkig naar huis te gaan. Wij zijn opportunisten pur sang.

Als je een goede journalist bent moet je niet in de reclame gaan werken. Journalisten doen aan waarheidsvinding. Met de waarheid hebben reclamemakers niet zoveel op.

Journalist