loading

Blokker is liefdeloos

Primaire tabs

20 februari, 2017

Blokker is liefdeloos

Waarom is Kruidvat wél succesvol en Blokker niet?

 

Sinds 2010 zit Blokker in een negatieve spiraal met een jaarlijks groeiend verlies. Ze proberen van alles, maar doen steeds het verkeerde. Kruidvat groeit in precies dezelfde periode van 700 naar bijna 1000 winkels die, stuk voor stuk een winstbijdrage leveren (ander waren ze inmiddels vast wel gesloten). Hoe verklaar je dat? Ik doe een poging.

 

Onlogisch
Jaap Blokker was een echte retailer met een feilloos radar voor de wensen van de gewone vrouw. Zijn gevoel voor locatie, inrichting en assortiment waren net zo onlogisch als de lay-out van De Telegraaf, maar het werkte. Het prijsniveau was spot-on. Communicatie speelde een traffic genererende rol, niks imagocampagnes. De wedstrijd werd op de winkelvloer gespeeld, niet in de Ster-blokken. Dat die winkelvloer digitaliseert was voor Jaap te abstract en vooral griezelig. Hij kwalificeerde het internet op dezelfde toonhoogte waarmee de werktekenaar DTP als een flauwekulinnovatie afdeed.

 

Heao-jugend
Toen de verlicht despoot Jaap overleed kwamen er allemaal pakken. Die schrokken zich een hoedje; het bedrijf was en dacht hopeloos ouderwets. Ze automatiseerden en digitaliseerden navelstarend. Alle energie ging naar binnen. Het gevoel voor de gewone vrouw maakte plaats voor marktonderzoeken, analyses en paneldiscussies.

Het deed me denken aan de periode vlak na het overlijden van een andere despoot; Freddy Heineken. Het management van de brouwerij werd overgenomen door de heao-jugend. Weet je nog? ‘Bier zoals bier bedoeld is?’ Het resultaat van marktonderzoeken en paneldiscussies. Heineken heeft er jaren over gedaan daarvan te herstellen. Nu worden ze voorzichtig weer een merk waar we in het buitenland trots op zijn.

 

Magic
Terug naar Blokker. Of nee, naar Kruidvat. Daar lopen nog mensen rond die geen in- en tegenspraak dulden bij het bewaken van het bastion van de gewone vrouw. De formule is niet te vatten in een manual. De inrichting en aankleding is op gevoel. Eigenlijk is het pure magie.  

De nieuwe Blokkerwinkels zijn door een designer ingericht zonder liefde voor (en kennis van) de gewone vrouw. Ik zie een assortiment dat wringt, communicatie in de Ster-blokken die daar niet hoort. Er zit kortom geen gevoel in. Als de familie nog een paar centen in hun diepe zakken heeft zitten: maak een échte retailer de eindbaas. Dan hoeft Jaap zich niet steeds meer om te draaien.

Leave a Comment

Share this Project

Say somethings!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.