loading

Ká-uu-té banners. Ze zijn de schuld van de mediabureaus

Primaire tabs

22 maart, 2017

Ká-uu-té banners. Ze zijn de schuld van de mediabureaus

1981
Zit jij in de reclame?
Heb je zeker een mooie leasebak! Tof!
 
1986
Zit jij in de reclame?
Maak jij ook van die afgrijselijke wasmiddelenspotjes? 
 
1993
Zit jij in de reclame?
Jeetje, maken jullie die afschuwelijke ja/nee enveloppen voor Reader's Digest?
 
2011
Zit jij in de reclame?
Daarom ben je gaan freelancen! Er is toch bijna geen vast werk meer in te krijgen?
 
2017
Zit jij in de reclame? 
Wil je onmiddellijk ophouden met die ká-uu-té banners die me achtervolgen?
 
Je zoekt een cadeautje voor je zoon. Je Googlet wat in het rond en bij Coolblue gooi je die Wii in het winkelwagentje. In plaats van af te rekenen, slaap je er nog een nachtje over.

De volgende morgen ziet de hele familie op de gezins-iPad welke cadeaus je voor junior overweegt. Ook heel vervelend; een spijkerbroek met hippe gaten die je maar blijft achtervolgen, net als die stedentrip waarmee je je partner wilde verrassen.
 
Wat zeur je nou, het werkt

Hebben adverteerders niet door dat retargeting hun merk schade berokkent? Meest gehoorde verdediging is: het levert geld op, het werkt! Mijn antwoord is dan: doe het dan goed. Als je een cookie hebt meegegeven, val me dan niet lastig met steeds dezelfde stomme banner maar stuur me een palet aan banners die gezamenlijk een verhaal vertellen.

Verleid me in plaats van die stalkers achter me aan te sturen.
 
Zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Een voorbeeld; ik heb een hotel in de Dordogne bekeken. En (nog) niet geboekt. Stuur me dan iets over de omgeving, biedt me een eau-de-vie aan bij een lokale boer. Vertel me iets over kinderactiviteiten en een kookcursus in de regio. Een filmpje over truffels. Maar kom niet steeds met datzelfde hotel aankakken. 
 
Het is de schuld van de mediabureaus 
Waarom doen adverteerders dat niet? Omdat mediabureaus het makkelijker vinden om één banner te volgen dan twintig. Ook omdat ze twijfelen of ze wel geld kunnen vragen voor het verrijken van een merk. In plaats daarvan blijven ze maar clickratio’s rapporteren en houden ze hun mond tegenover adverteerders.

Ja, gewoon omdat ze te besodemieterd zijn. Het maakt me oprecht kwaad. Platte retargeting is de riool van display-advertising geworden. Retargeting is voor een groot deel verantwoordelijk voor de ad-blockers.

Lieve adverteerders, hou ermee op. Alleen jullie kunnen het afdwingen.

Lodewijk van der Peet, Managing Director BeyenMeyer

Leave a Comment

Share this Project

Say somethings!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

12 juli, 2017

Flo (niet gecontroleerd)

De spijker op zijn kop! (ik kwam eigenlijk voor de vacature van design/dtp-er, maar Beyenmeyer zit net wat te ver van een station voor me).