loading

Kutjepoepandijvie

Primaire tabs

04 juli, 2016

Kutjepoepandijvie

Deze leen ik even van dominee Gremdaat: kent u die uitdrukking? Garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat als een koe zo waar, maar met hard poetsen kan je een heel eind komen. In Cannes bijvoorbeeld. Neem de onlinecampagne van Under Armour. De briefing is: als je nou maar hard genoeg traint, dan wordt je vast hartstikke goed. Kutjepoepandijvie briefing dus. Maar wat een genot om naar te kijken. Een typisch geval van ‘garbage in, juwel out’.

Deze leen ik even van dominee Gremdaat: kent u die uitdrukking? Garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat als een koe zo waar, maar met hard poetsen kan je een heel eind komen. In Cannes bijvoorbeeld. Neem de onlinecampagne van Under Armour. De briefing is: als je nou maar hard genoeg traint, dan wordt je vast hartstikke goed. Kutjepoepandijvie briefing dus. Maar wat een genot om naar te kijken. Een typisch geval van ‘garbage in, juwel out’.
Een voorbeeld van een goed inzicht, is de briefing voor Het Concertgebouw, in dit geval letterlijk neergepend (zo voelt het) als pay-off: ‘Alles klinkt mooier in het concertgebouw’. Een goede copywriter had daar vast meer uitgehaald. Het Concertgebouw heeft de beste akoestiek van alle concertgebouwen ter wereld, dus inhoudelijk is dat zinnetje best goed en je kan er leuke dingen op bedenken. Helaas is de executie een typisch gevalletje van kutjepoepandijvie geworden.
Als ze om bagger vragen stuur ze dan naar Boskalis! Hier heeft de klant zijn bestelling  opgediend gekregen. Gemaakt door een designbureau dat bekend staat om de gepeperde nota’s. (Beste designbureaus, ik beloof dat wij nooit meer een logo bedenken als jullie beloven dat je nooit meer filmpjes gaat maken, afgesproken?) Waardeloos cameraatje, slechte casting, overdreven geacteerd, zonde van het geld. Een geval dus van juwel in, garbage out.

Ja hoor, nu is eindelijk tijd voor een filmpje dat van-voor-naar-achter klopt. Ik zag hem gisteren. Hij is van PostNL. Gebaseerd op het inzicht dat PostNL faciliterend is en altijd achter de schermen opereert. De commercial is vakwerk. Elke scène klopt, is van deze tijd. Fijn om naar te kijken. Mocht wat kosten. De muziek maakt hem zwaar-op-de-hand, dat is het enige minpuntje, te veel goede-doelen-emoties. De strategie, het fundament is ijzersterk; helden in bescheidenheid. De executie is compromisloos. Daar is er meer voor nodig dan een goed bureau, de adverteerder verdient ook een veer in de bips.

Leave a Comment

Share this Project