loading

Super op TV

Primaire tabs

10 december, 2014

Super op TV

Moet jij ook een traantje wegpinken bij de laatste commercial van Albert Heijn? Ik wel drie. De Sinterklaas- en Kerstcommercial laten een nieuwe aanpak zien. Een klein verhaaltje dat me bij de strot grijpt. Warm en mooi gemaakt (het mocht wat kosten). Bijkomend voordeel van de vernieuwde aanpak is dat Harry Piekema de hoofdrol niet meer speelt. Ik voorspel dat wat ontroeringsaandeel, sympathie-aandeel en creativiteitsaandeel Albert Heijn in 2015 terrein gaat winnen. 

Die strijd zullen ze gaan voeren met Jumbo, voor de rest speelt er niemand mee. C1000 herhaalt commercials die verrassend snel ouderwets aanvoelen. De Plus campagne is nergens vernieuwend, er beklijft niets van. Wat Lidl gaat doen is nog ongewis maar de eerste commercial van Etcetera belooft weinig goeds. Heel af en toe roept Co-op iets op de buis, Jan Linders, Vomar en Aldi zetten alles in op print en folders. Als ik me vergis hebben ze iets uitgezonden dat ik niet gezien heb. 

Terug naar Jumbo en Albert Heijn. Jumbo is indrukwekkend en dwingt respect af. Ze durven on-Hollands groot te denken. Die Roy Donders WK-actie moet vele miljoenen gekost hebben. Wil je Bekende Nederlanders? We doen er twintig! Beng! Er is natuurlijk van alles op aan te merken en we zeiken als Nederlanders snel en graag, maar die kerstcommercial is toch jaloersmakend? De Jumbo-familie kan nog jaren mee en ik ben er van overtuigd dat het beste nog moet komen. 

Toch denk ik dat Albert Heijn de wedstrijd gaat winnen. Ze verrassen me meer. Ze hebben ruimte gecreëerd om elke keer een totaal nieuwe film te maken die recht het hart in brand. Harry praat ze aan elkaar en daar blijft het bij. De productie-waarde is veel hoger dan die van Jumbo. Er zit (dus) meer rek in. 

Wanneer gaan Marqt en Eco-Plaza eindelijk eens op de buis? Er is ruimte voor meer spelers in het strijdtoneel om het emotionele marktleiderschap te veroveren. 

Lodewijk van der Peet, Managing Director BeyenMeyer

Leave a Comment

Share this Project

Say somethings!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.