loading

Yes! 2017 wordt een kut jaar.

Primaire tabs

14 december, 2016

Yes! 2017 wordt een kut jaar.

Jarenlang rekenden adverteerders in zendtijd en millimeters. Helemaal fout. Het gaat om de hoeveelheid genoten aandacht, stupid. Tenminste als Willem Albert Bol van De Persgroep gelijk heeft (soms heeft ie dat). Alleen moet er dan wel nieuws zijn dat je op de voet wilt volgen. En dat was dit jaar nauwelijks voorhanden. Adverteren bij Bols broodheer had in 2016 dus niet zoveel zin. Afgelopen sportjaar was zo schraal als de hongerwinter. Oranje ontbrak op het EK en ook Epke liet ons vallen. De enige die onze trots ternauwernood wist te redden was een driftende kamikaze Limburger. Om van het ‘echte nieuws’ nog maar te zwijgen. Terwijl er vluchtelingen verzopen en de bommen op Aleppo vielen, dirigeerde de vaderlandse journaille ons langs een onbeperkt buffet van Zwarte Piet en De Donald.

Contentfabriekjes

Niet zo gek dus dat steeds meer adverteerders zelf aan de slag gingen. Als de bakker geen patisserie meer levert, gaan we toch zelf bakken? Zo’n home-made medium bleek op flink wat aandacht te kunnen rekenen. Al was het maar omdat de ego-strelende content niet is versierd met gemakzuchtige journalistiek.

Oppositie

Toch gaan al die hippe thuisbakkertjes van content het zwaar krijgen komend jaar. Er wacht ons in 2017 namelijk een tsunami van echt nieuws. Nadat in januari een gouden T op het Witte Huis prijkt, worden we in februari overspoeld met polariserende verkiezingscampagnes van tientallen splinterpartijen om op 16 maart wakker te worden in een Nederland waar de PVV de grootste oppositiepartij in de parlementaire geschiedenis is. In april wint Le Pen de presidentsverkiezingen, waarna de pleuris uitbreekt bij de Franse parlementsverkiezingen omdat ze spijt hebben. Het is juni.

Van links naar rechts

De Brexit wordt voltrokken en in september krijgt Merkel op haar donder. Zo rond de herfst zijn onze gevestigde partijen een krabbeltje in de kantlijn. Het bastion van de gewone Nederlander staat ineens stampvoetend in de rechterhoek. Daar recht tegenover pissen de vakbonden in hun broek omdat zich geen raad weten met hun positie op links.

Laatste kans

Kortom, 2017 wordt het jaar van de nieuwsmedia. Tenminste als ze deze kans op revanche pakken (misschien is dit wel de laatste). Als de nieuwsmakers investeren in kwalitatieve onderzoeksjournalistiek, topfotografen en andere beeldmakers, dan komen die dure advertentiepagina’s als vanzelf weer terug. Inderdaad Bol, adverteerders willen ook maar één ding: aandacht. 

Leave a Comment

Share this Project

Say somethings!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.